話題のEV/電気自動車だが本当に大丈夫か:リチウムの資源制約も公害もご存じないのでは?

以前の投稿です。
09年8月14日、当時の斉藤環境大臣はCO2の80%削減可能とした電気自動車推進論は本当に大丈夫? リチウムの資源制約も公害もご存じない?下記メッセージ(09年4月12日)改めてご覧ください。

「経済恐慌は電気自動車とソーラーで」、最近の文藝春秋誌の記事のことです。

本当にそうなのでしょうか、「リチウム資源枯渇と激甚の環境破壊」http://oilpeak.web.fc2.com/pdf_files/Lithium_Problem_2.pdf のことが忘れられています。リチウムは世界各地の塩湖、干上がった湖の塩から採集されます。世界最大の埋蔵量はボリビア、そしてチリなどです。しかしそれも有限です。そのうえ、リチウムを採集した残りは捨てます。これが鉱山の宿命です。その激甚な公害は大変なものです。
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The Trouble with LithiumImplications of Future PHEV Production for Lithium
DemandbyWilliam TahilResearch DirectorMeridian International Researchwtahil@meridian-int-res.comTel: +33 2 32 42 95 49Fax: +33 2 32 41 39 98January2007
Executive Summary
Lithium Ion batteries are rapidly becoming the technology of choice for the next generation of ElectricVehicles - Hybrid, Plug In Hybrid and Battery EVs. The automotive industry is committed increasingly toElectrified Vehicles to provide Sustainable Mobility in the next decade. LiIon is the preferred batterytechnology to power these vehicles.To achieve required cuts in oil consumption, a significant percentage of the world automobile fleet of 1 billionvehicles will be electrified in the coming decade. Ultimately all production, currently 60 Million vehicles peryear, will be replaced with highly electrified vehicles – PHEVs and BEVs.Analysis of Lithium's geological resource base shows that there is insufficient economically recoverableLithium available in the Earth's crust to sustain Electric Vehicle manufacture in the volumes required, basedsolely on LiIon batteries. Depletion rates would exceed current oil depletion rates and switch dependencyfrom one diminishing resource to another. Concentration of supply would create new geopolitical tensions,not reduce them.The alternative battery technologies of ZnAir and NaNiCl are not resource constrained and offer potentiallyhigher performance than LiIon. Research and industrialisation of Electrified Vehicles must also prioritisethese alternative battery technologies.
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チリの例(Polluted water, blue with chlorine, at a lithium mine in the Atacama desert Chile)
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下記もご覧ください。詳細な資源、環境問題、そして人々の思惑など、
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経産省のEV解説、だリチウム資源も有限

EVとは、Electric Vehicleの略で、日本語では電気自動車と言います。ガソリン自動車はガソリンをエンジンで燃焼させ、車を駆動させるのに対して、電気自動車は電動モーターで車を駆動させます。近年、資源制約や環境問題への関心の高まりを背景に、電気自動車が注目を集めています。
バッテリー(蓄電池)
電気を蓄える装置で、鉛電池、ニッケル水素電池、リチウムイオン電池が実用化されています。ニッケル水素電池、リチウムイオン電池は鉛電池よりエネルギー密度、寿命が優れています。(エネルギー密度が大きければ一充電走行距離も延びます)。
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by tikyuu_2006 | 2017-09-11 10:03 | 新しい文明の構想
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